.: Köşe Yazıları :.

HİPERAKTİF ÇOCUKLARDA HASTALIK

Hiperaktif çocuklar diğer yaşıtlarına oranla daha fazla hastalanırlar. Örneğin sık sık üşütürler. Çünkü yaz kış özelliklede kış terli terli rüzgârda koşup oynamak isterler. Oyun söz konusu olduğunda kendilerini korumayı akıllarından çıkarırlar. Terli bir halde soğuk su içerler, rüzgârda cereyanda kalırlar; sonrada hasta olurlar. Hiç oyun oynayamaz ve sokağa çıkamaz hale gelirler. Aileleri onlar çabuk ve sık sık hastalanıyor diye sokağa veya oyuna ya hiç göndermez ya da sıkı kısıtlamalar getirirler. Onlar bu defa çığırından çıkarlar. Sınırlandırıldıkları için daha da mutsuz olurlar. Örneğin sık sık ateşleri çıkar. Bu durum onların ailelerinin onların üstüne titremesine ve onları bir miktar daha kısıtlamasına sebep olur. Ateşlerinin sık sık çıkıyor olmasının sebebi pek çok şeyi ağızlarına almaları ve ellerini de ağızlarına sokmalarıdır. Tırnak yeme alışkanlıkları görülebilmektedir. Hasta, nezle, burnu akan, ateşlenmiş çocuklarla hiç düşünmeden oynarlar. Okulda ise onları uyaracak, sınırlayacak kişilerden bir ölçüde uzak oldukları için hafif bir hastalık durumda bile üzerlerine hiçbir şey giymeden kışın bile bahçeye iner ve uzun saatler oynarlar. Futbol gibi terleyecekleri ama hoşlarına giden bir oyun ya da ince bir kıyafetle mahallede kızak kaymak onlarda sık gördüğümüz durumlardır.
Diğer yaşıtların oranla boğazlarını da daha fazla üşütürler. Hasta olduklarında fazlaca üşüttükleri için daha fazla y atak ta kalırlar. Daha fazla ilaç alıp iğne olabilirler. Onlara hasta olduklarında oldukları iğneler hatırlatıldığında hemen koruma uygulamasına geçebilirler.
Hasta olduklarında uyku düzenleri bozulur. Koşup oynayamadıklarından, yasaklandıklarından ve pek çok sevdikleri şeyden mahrum kaldıkları için sinirli olurlar. Bir de hastalığın verdiği sıkıntılardan dolayı tüm huyları değişir. Hırçın, huysuz, öfkeli olurlar. Aileler için bilinmesi ger eken en önemli şey onların hasta olmamalarını sağlamaktır. Çünkü hasta olduklarından çekilmez ve mızmız olurlar. Ailelere öğütlerimiz, çocukları ile hasta olduklarında başlarına neler gelebileceğini konuşsunlar. Ve kendi geçirdikleri hastalıklarından örnekler versinler. Bu konuda bir başka doğru yol ise ailelerinin çocuklarına hayatımızdaki mikroplar konusunda minik hikâyeler anlatarak onların hayal güçlerini de kullanarak hastalıklardan korunma bilincini kazandırmalarıdır. Bu şekilde anlatılan hikâyeler çocukların akılarından büyüdüklerinde bile çıkmaz.

Köşe yazıları

Nisan 2024